Tatar wołowy z awokado

Tatar to tradycyjna przystawka na wielu rodzinnych imprezach. Pamiętam go z dzieciństwa, był zawsze, surowe okrągłe kuleczki z żółtkiem po środku, których rodzice nie pozwalali mi jeść. Jaka ja się czułam dorosła, gdy w końcu spróbowałam tego cudu! Spróbowałam i polubiłam. Mój Smakosz też ciągle czeka z utęsknieniem na tą przekąskę, więc co jakiś czas gości ona na naszym stole. 

Ale póki co, to na dziewięć miesięcy rezygnujemy z surowego mięsa :D (ja z konieczności,a Smakosz w ramach solidarności, a co!)

Tatar wzbudza też niemałe kontrowersje. Są miłośnicy surowizny, ale są też tacy, którym widok surowego mięsa mrozi krew w żyłach. Wśród tych, którzy go uwielbiają też jest wiele zdań i opinii, a każdy jak niepodległości broni swojego sposobu przygotowania, jako tego jedynego prawidłowego. 
Wersji tatara jest mnóstwo, każdy ma swój sposób, jedni wolą mięso mielone, inni siekane, jedni dodają żółtka, a inni nie, można też zaszaleć z dodatkami, czyli ogóreczki kiszone, konserwowe, grzybki marynowane, kapary... co kto lubi. Tym razem powstała w naszej kuchni wariacja na temat tatara, zamiast tradycyjnych ogórków kiszonych (tak, wiem, niektórzy dają konserwowe...) u nas było awokado z chili i kapary. Coś innego...


Tatar wołowy z awokado
Składniki:
1)      250 g mięsa wołowego (polędwica lub ligawa)
2)      2 żółtka
3)      2 łyżki kaparów
4)      cebula
5)      awokado
6)      1 papryczka chili
7)      sól, pieprz czarny świeżo mielony
8)      1 łyżeczka musztardy
9)      sok z połowy cytryny
10)   kilka kropli przyprawy uniwersalnej w płynie
11)   olej
12)   łyżka oliwy
Sposób przygotowania:
1.    Cebulkę kroimy w drobną kosteczkę.
2.    Mięso mielimy dwukrotnie albo drobno siekamy (wedle uznania), dodajemy do niego żółtka, sól, świeżo mielony pieprz czarny, łyżeczkę musztardy, kilka kropli przyprawy uniwersalnej w płynie i olej i wszystko wyrabiamy. Nie podaję dokładnej ilości oleju, ponieważ ja w trakcie wyrabiania dodaję stosownie do potrzeb, aż mięso będzie miało gładką konsystencję i będzie odchodziło od ręki. Na koniec dodajemy posiekaną cebulkę.
3.  Awokado obieramy, usuwamy pestkę, kroimy w kostkę i skrapiamy sokiem z cytryny.
4.    Papryczkę chili kroimy w drobną kosteczkę.
5. Awokado i papryczkę chili mieszamy, dodajemy łyżkę oliwy lub oleju, doprawiamy solą i świeżo mielonym czarnym pieprzem.
6. Przystawkę możemy uformować przy pomocy pierścienia do formowania potraw, najpierw wkładamy do niego trochę awokado z papryczką, a następnie tatar wołowy.


·       *  Tatara możemy podawać z chrupiącymi grzankami 






Komentarze